Hi-Fi svět

Web převážně vážně nejen o zesilovačích a počítačích.

L

Nejnovější

Grafické karty

 

Slovy o značné síle Intelu Larrabee komentuje současný stav samotná společnost Intel. Již je patrné, že konkurenci bere velmi vážně a rok 2009 bude ve znamení značných CPU & GPU střetů.

.

 

 

Paralelní zpracování dat

Je stále zřejmější, že nastupuje éra paralelního zpracování dat, kde se na práci budou současně podílet ne dvě, tři či čtyři jádra CPU, případně zdvojena technologiemi jako hypertreading, ale do výpočetního výkonů promluví stovky, či tisíce Stream procesorů GPU.

 

Společnost Nvidia

Společnost Nvidia má svou technologii Nvidia CUDA, NVIDIA Badaboom a taky NVIDIA PhysX, ale vše je pouze o spolupráci GPU s cizím CPU přes PCI-e. 

 

Společnost AMD

Společnost AMD na to šla poněkud jinak, jak se říká od lesa, koupila společnost ATI a dostala se ke grafickým technologiím, grafickým čipům i čipovým sadám, následně zahájila tažení za vizí zvanou AMD Fusion.

Mnozí si stále význam slova AMD Fusion vykládají velmi špatně a neúplně, jako integraci GPU do CPU, ale je v tom poněkud háček, takto integrovaná GPU by měla vykonávat hlavně funkci koprocesoru na úrovni jádra, čímž se výkon mnohonásobně zvýší. 

 

Společnost Intel

Společnost Intel jako největší výrobce grafických čipů si zavčasu uvědomil nebezpečí, které mu z paralelního zpracování dat hrozí, rychle došel k závěru, že AMD Fusion se stává realitou a hypertreading mu moc nepomůže.

Nyní se snaží nalézt řešení v podobě Intel Larrabee, kde se pomalu nevyznáme zda jde o GPU, či CPU?

Společnost Intel si dávala dlouho načas a nebrala situaci moc vážně, ale okolnost šly rychleji než by se dalo čekat. AMD přitlačilo značně na výkon GPU a Nvidia nenašla zatím jinou odpověď než ve větším využití paralelního zpracování dat.

AMD je rovněž pro paralelního zpracování dat, ale pro naprosto otevřenou platformu, neboť si je vědomo, že pro jejích cca 20% podílu na trhu s CPU nebude velký zájem vyvíjet a nechce v tom být samo.

Výsledkem je zcela nový standard OpenCL 1.0 a Intelu nezbývá než zachytit jeho nástup.

.

 

 

Evoluční skok GPU a Larrabee

Intel jde poněkud odlišnou cestou od AMD a snaží se nalézt společné řešení CPU & GPU, ne však cestou integrace koprocesoru GPU do CPU, jak to plánuje AMD, ale hledá spíše cestu, jak své nové GPU Larrabee využít zároveň jako CPU, aby to bylo ještě zajímavější jde po vzoru programovatelných hradlových polí, či polovodičů, jako jsme zvyklí od společnosti XILINX.

.

 

 

Jak jsme si již za poslední období u Intelu zvykli, má nejvíce starostí s komunikací mezi pamětmi, jak GPU tak CPU, proto je mu velkým vzorem současná architektura GPU AMD ATI.  

.

.

.

.

 

 

 

 

Zdroj: PC Watch

 

 

 

Intel Larrabee je dlouho připravovaná, převratná architektura grafických karet od společnosti Intel. Před nedávnem vyvstala otázka zda je Intel Larrabee GPU, či CPU?

Na samém počátku Intel Larrabee stálo jádro Pentia P54C, další vývoj se neustále koriguje dle nejnovějších poznatků a trendů.

Když oznámila společnost AMD akvizici ATI a následně vizi zvanou AMD Fusion, každý se jen pousmál a dnes tento nejnovější vývojový trend dělá největší vrásky vedení i konstruktérům u Intelu

.

 

Tři vývojové týmy pro Larrabee

Společnost Intel již zaměstnala pro své Larrabee tři vývojové týmy:

  • První tým: Digital Enterprise Hillsborough v Oregonu (Hillsboro). Vývojové centrum pro Pentium III / 4 a Core i7.
  • Druhý tým: Skupina Haifa v Izraeli (Haifa). Vývojové centrum pro Pentium M a Core2.
  • Třetí tým: vývojové centrum USA v Texasském Austinu, vyvíjející architekturu Intel Atomu

.

 

Vývojové trendy

První tým odvedl a odvádí nejvíce práce na instrukčních sadách, vytvoření sady LNI (Larrabee nové instrukce), dále nové SIMD (Single Instruction) a Intel AVX (Intel Advanced Vektor Extensions).

.

 

 

Vrchní architekt Intel Larrabee p. Doug Carmean má plné ruce práce a hlavu starostí s optimálním vyřešením vzájemné komunikace uvnitř i vně GPU.

.

.

.

.

.

.

.

.

 

 

  

Zdroj: PC Watch

 

 

 

Intel Developer Forum

19. srpna 2008 na Intel Developer Foru v San Franciscu se společnost Intel nechala slyšet na téma architektury Intel Larrabee. Pánové Larry Seiler a Pat Gelsinger se poprvé veřejně rozpovídali o budoucnosti architektury nových grafických čipů Intel Larrabee.

.

 

Larrabee by se měla objevit koncem roku 2009 říká Larry Seiler. Larrabee je vyvíjen v novém návrhovém středisku Digital Enterprise Group, Hillsborough v Oregonu, v současné době se intenzívně pracuje na samotné architektuře, čeká jej dlouhá řada emulací a simulací dodává Pat Gelsinger.

.

.

 

  

Sběr talentovaných lidí Intelu 

Současnému trhu grafických karet dominuje Nvidia s GeForce GTX 200 (GT200), která je rychle vytlačována AMD ATI Radeonem HD 4800 (RV770), který by se měl utkat s Intel Larrabee.

Larrabee, CPU a GPU architektura, která se na IDF dostává do popředí zájmu, těží s lidských zdrojů, které Intel soustřeďuje v novém návrhovém středisku Digital Enterprise Group.   Starší vedoucí inženýr grafických systémů Intelu Larry Seiler je bývalý pracovník ATI Technologies.

 

Softwarové změny procesoru

Společnost Intel se snaží značnou měrou stavit na možnosti softwarových změn konfigurace Larrabee, zjednodušeně by se dalo říci, že nová hardwarová podpora - DirectXxx by se dal doplnit hardwarově, obdobně ja nový BIOS u procesoru.

 

   .

.

.

Zvětšit

 

Larrabee má být rovněž zaměřen na desetinásobné navýšení výpočetního výkonu samotného procesoru  pro vědecké výpočty.

 

Larrabee získá vektorové řídící jednotky

Larrabee je postaven na klasickém CPU čipu a získá možnost zpracovávat klasické skalární operace. Skalární jádro X86 bude softwarově řízeno a bude moci kombinovat různé výpočetní mechanismy.

   .

 

 

 

Larrabee dostaten do vínku nový programovací jazyk "Ct"

  .

.

.

.

.

.

.

.

 

 

Larrabee má být vysoce efektivním grafickým čipem

  

.

.

.

.

.

.

 

 

  

Zdroj:  PC Watch

 

 

Vše začalo článkem Intel Larrabee s jádrem Pentia P54C, kde jsem informoval, že takto lze charakterizovat další super-vývoj, super-grafického-procesoru  od Intelu, který by měl disponovat 32jádry a výkonem 2Teraflop/s, při taktu 2GHz a spotřebě 300Wattů.

Na Intel Developer Foru, unikly další detaily, této nové, bouřlivě se vyvíjející architektury a termín uvedení ještě v roku 2009, většinu těchto zpráv přináší již tradičně asijské servery, které se v česku netěší velké oblibě.

.

.

 

 

Internet napomohl v oblasti IT globalizaci nebývalým způsobem a asijské servery považuji za mnohem přínosnější, nejenom proto že stejnou zprávu napsanou v pravé čínské poledne můžu číst již ráno, ale v zprávu napsanou v pravé americké poledne je pro mne dostupná až večer, ale tyky proto, že se v Asii vyrábí již většina IT produktů a výrobků.

Na serveru PC Watch se můžeme dočíst další podrobnosti o GPU, či CPU architektuře Intel Larrabee, záměrně jsem použil oba názvy jak GPU, kterým by architektura Intel Larrabee, tak CPU, kterým by nakonec architektura  Intel Larrabee mohla být.

.

 

Samotná architektura vycházela nejdříve z Pentia P54C, dnes se její vývoj ubírá přidáváním MMX, SSE a IA-32/Intel 64 vektorové výpočetní architektury, které získávají již své jméno LNI (Larrabee New Instruction).

Starší více President a generální ředitel Digitalní skupiny Intelu Pat Gelsinger, se nechal slyšet, že GPU Intel Larrabee sama, na rozdíl od klasických GPU, již nevyžaduje nutně hostitelský CPU, ale může vykonávat mnohé skalární operace, lze již spustit na Intel Larrabee OS.

.

.

 

 

Zdroj: PC Watch

 

 

 

Takto lze charakterizovat další super-vývoj, super-grafického-procesoru jakým by mohl být Intel Larrabee, který by měl disponovat nejenom 32jádry, ale taky neuvěřitelným výkonem 2Teraflop/s, vyráběn bude 45nm výrobním procesem, taktem 2GHz, při spotřebě 300Wattů, takové zprávy unikly na superpočítačové konferenci v Drážďanech.

.

 

40. Váročí

Společnost Intel se připravuje 18. července na své 40. narozeniny, společnost přijímá mnohé gratulace a sama se chce nejenom odvděčit, ale samozřejmě i pochválit, jak jinak než nějakou novinkou, která by zamíchala děním v IT světě a ukázala další směr vývoje společnosti, kterou by dle vedení společnosti měl být právě Intel Larrabee.

.

 

Závěr

Použití 14let starého jádra Pentia P54C, původně vyráběného 450nm výrobním procesem, pro grafické výpočty je chvályhodné a výkon 2Tflop/s je rovněž vynikající, ale ve srovnání se současnou G200, která má téměř 1Tflop/s při taktu 615MHz či RV770, která má 1,2Tflop/s při taktu 750MHz, v obou případech jsou GPU na větším výrobním procesu a mají menší spotřebu.

.

 

Troufl bych si tvrdit, že oběma společnostem postačí přejít na 45nm výrobní proces a dosáhnou při vyšším taktu na stejný výpočetní výkon aniž by navýšily současnu spotřebu.

Nehledě na skutečnost, že R700 od společnosti AMD již disponuje na frekvenci 750MHz výkonem 2,4Tflop/s při spotřebě cca 260Wattů.

 

Zdroj: Heise, DVHardware

 

L

Nejnovější

Copyright © 2024 Hi-FI svět. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.

B

Hi-Fi svět - ISSN 1803-733X

Stránky vydává Bohumil Federmann, Kunovice 7, 75644 Loučka, Česká republika, federmann@seznam.cz