Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

 

Úvod

Jak bylo napsáno v minulém článku, Zesilovač HQQF, lépe řečeno pracovní a testovací prototyp šel do světa na zkušenou. Tímto počinem zorganizovaným p. Křečkem se naskytla možnost poslechu i v končinách Jižních Čech. Výsledek takového putování je však rozporuplný, dle slov p. Křečka: "Dle doporučení moudrých jsem HQQF nejdříve zapojil na staré regálové AQ 125. Vše v pořádku, nic nehoří, nejiskří, nevypíná se, normálně to hraje, zvuk příjemný, daný limity těchto beden. Když už mám AQ zapojené, vyzkoušel jsem na nich i mou sestavu (ala DPA380 + Dispre II). Dostavil se menší šok – při nejlepší snaze HQQF a DD od sebe nerozeznám.". Na jeho mohutných sloupech VMA-I to však znělo jinak. Upozornil jsem, že jde o prototyp s možností využít pouze koncových stupňů, ale při této konfigurace je polarizace výstupních svorek přehozená.

 

Rovněž jsem upozornil, že je třeba poslouchat na hlasitostech umožňujících slyšet celou nahrávku nad prahem slyšení, viz text Jak měřit Hi-Fi zesilovače a jejich pracovní oblast, jen tak se dá seriozně ten či onen zesilovač posuzovat. Pro snadnou orientaci jsou VU_metry, které jsou cejchovány tak, že jejich 0dB odpovídá možnosti vybudit koncový stupeň, při regulátoru hlasitosti naplno, na 100W/4Ω. VU_metry se mohou běžně pohybovat do červeného pole, neměly by však jít častěji, při regulátoru hlasitosti na maximum, za rozsah stupnice, kde již může dojít k limitaci koncového stupně. Při takovém dlouhodobém provozu, se po cca hodině provozu ustálí teplota chladičů na ruce příjemných cca 40°C.

 

 

 

Kartel2 s konkurenční HYPA300

Následného dne se však, vezte nevězte, čirou náhodou objevil u pana Křečka Kartel2 a s konkurenčním a výrazně dražším zesilovačem HYPA300. Když se před více než rokem konaly na Rožnovském Relaxu poslechové tety, kde byly moduly zesilovačů HQQF a další, pan Pavel Macura, jako čestný a rovný muž, ale zároveň zainteresovaný a tudíž ne nestranný, se k poslechu moc nevyjadřoval, stejně jak má maličkost. V případě Nicku Karlel2, tomu však bylo a je přesně naopak. Karel2 se nezmohl na nic jiného než na neznalost či lži a házení špíny!

 

Předpojatost

Hodnotící text začíná slovy: "Můj pohled na tento „zázrak“ (HQQF) je velmi negativní a divím se Křečkovi, že s tím krámem vůbec ztrácí čas. Zvláště po tom všem, co se již okolo toho napsalo". Těžko může být hodnocení objektivní, když něco veřejně hodnotí konkurence, bez jakéhokoliv porovnání s čímkoliv, bez doložení čehokoliv hmatatelného, aby si každý mohl tvrzení sám ověřit! Těžko může být hodnocení objektivní, když se jeho autor ani netají tím, že na základě na netech napsaného dopředu ví, jak to dopadne či dopadnout má!

 

Reproduktorová soustava

Vezmu-li fakt, že ke kvalitnímu poslechu musíme mít kvalitní přenosovou cestu, od zdroje signálu až po reproduktorovou soustavu, poslechovou místnost nevyjímaje. Vzniká zde nezodpovězená otázka, proč prototyp zesilovače HQQF, který má společný zdroj pro oba kanály, v čehož důsledku jsou odstupy síťových složek horší a může být při přiloženém uchu na reproduktor slyšet síťový kmitočet, byl tento kmitočet slyšet z reproduktoru pro střední pásmo! "Citace Karel2: "Připojení na napájení, kontrola bez signálu: slyšitelný brum (50 Hz) ze střeďáků," Jak se tedy může dostat 50Hz se zesilovače přes výhybky do středotónového reproduktoru, aniž by tento kmitočet pronikl do reproduktoru basového, pro tyto kmitočty určeného!

 

Střední výkon a práh slyšení

Vezmu-li fakt, že ke kvalitnímu poslechu musíme mít kvalitní přenosovou cestu, od zdroje signálu až po reproduktorovou soustavu, poslechovou místnost nevyjímaje, k tomu abychom něco slyšeli, musíme ještě zajistit dostatečný vyzářený výkon, i nejslabší pasáže se musí dostat nad práh slyšení. Podíváme-li se na seskupení reproduktorových soustav p. Křečka, je patrné, že jejich vzdálenost je cca 2m, podíváme-li se na výpočty uvedené v článku Jak měřit Hi-Fi zesilovače a jejich pracovní oblast zjistíme, že zesilovač HQQF bude se svým hudebním výkonem přes 300W, tak tak stačit na dynamická rozsah nahrávky 20dB nad středním výkonem a dynamický rozsah 26dB nad středním výkonem bude pro něj již nedosažitelný. Z již uvedeného vyplývá, že se teplota chladičů ustálí na ruce příjemných 40°C, případně o něco výše.

 

  

Citace Karel2: "Chladiče během provozu zcela studené." Odtud je zřejmé, že zesilovač byl provozován i přes mé opakované upozornění, při značně nízkém výstupním výkonu, což v konečném důsledku zapříčinilo, že značná část signálu zůstala pod prahem slyšení! O tomto svědčí i fakt citace Karel2: "Výraznější výšky než zbytek, bez kontroly na osciloskopu vzhledem k provedení si netroufnu hodnotit."  Lidské ucho je na kmitočtech v okolí 2,5kHz výrazně citlivější jak na kmitočtech nízkých, viz článek Fyziologický regulátor hlasitosti. Je neoddiskutovatelné, že s nedostatečným výkonem se  nám budou nízké kmitočty ztrácet jako první, přesně v duchu citovaného textu.

 

 

Vzniká zde další nezodpovězená otázka, proč prototyp zesilovače HQQF byl provozován na velmi malém výkonu, v čehož důsledku zůstala značná část zvuku pod prahem slyšení, když zesilovač disponuje výkonem dostatečným? Přenosovou charakteristiku zesilovače, kontroloval spoluautor zesilovače HYPA p. Čermák, viz článek Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 21÷22. července 2012.

 

Zesilovač HQQF dynamiku věrně kopíruje dle vstupu, obdobně jako zesilovače elektronkové se pak může zdát, že má větší hlasitost. Pokud se hlasitost nastaví dle sluchu, může se stát, že je zesilovač provozován při nižším výkonu než zesilovače, které mají dynamické vlastnosti výrazně horší, v čehož důsledku se dostane část signálu pod práh slyšení a paradoxně pak poslechové hodnocení může dopadnout různě. Proto je u nezkušených posluchačů vhodné hlasitost srovnávat ne poslechem, ale například generátorem při 1kHz, což se zde zjevně taky nestalo.

 

  

Na DiyAudio a jiných webech konkurence nejdříve tvrhí, jak se bude HQQF přehřívat a hořet, konkurence testuje výhradně v limitaci a při poslechu se HQQF nevybudí snad ani na 1% hudebního výkonu, není to divné? HQQF je sice přímý konkurent DPA380, ale přehříváním rozhodně netrpí, ani jiné zvukové efekty jej neprovází, nebylo tedy nutné se striktně držet hlasitosti, kterou je zřejmě omezena DPA380 či jiný zesilovač.

 

 

 

 

 

Hodnocení Karel2 - dílo mentálně retardovaného jedince

Citace Karel2. "dílo mentálně retardovaného jedince ... vzhledem k jeho postižení". Ano i takovými ryze technickými výrazy je charakterizována osobnost skrývající se pod Nickem Karel2, osobnost jež si dovolila hodnotit konkurenční výrobek tak, jak jej hodnotila, osobnost která nerozezná termistor od kondenzátoru, osobnost která neví jak vypadá kondenzátor a chtěla by jej silou zatlačit, přes jeho tomuto bránící mechanické provedení, do plošného spoje. Citace  Karel2: "tak zmršený a odfláknutý návrh DPS jsem snad ještě neviděl. Montáž skoro všech součástek je tak těsná, že nemají mezi sebou žádnou mezeru! Součástky jsou evidentně silou při osazování zatlačovány do DPS mezi ostatní. Elyty se do svých pozic díky tomu ani nevejdou, zůstávají ve vzduchu nad DPS, sevřené mezi ostatní. ... Šasi spojené s ochranným kolíkem, signálová zem spojena se šasím přes kondík."

 

 

 

.

 

 

Do zesilovače HYPA hřebíky snad ano, ale do zesilovače HQQF NE!!!

 Možná se někomu takový nadpis zdá poněkud přitažený za vlasy, ale vězte, že do 4mm větracích otvorů by chytřejší Karel2, který přišel k panu Křečkovi testovat HYPA 300 strkat hřebíky neměl! Citace Karel2: "Za přední a zadní stranou je asi 5 mm mezera přes celou šíři zesilovače. Tudy snadno prostrčíte stopadesátku hřebík přímo k deskám s elektronikou. Naprostá katastrofa, pro mne nepřijatelné!". Je patrné, že Karel2 má zkušenosti s hřebíky, neboť dobře ví, že 150ka má 5mm, ale již nepozná 4mm mezeru a plete si ji s 5mm, stejně tak však neodliší ani 6mm vrchní a spodní panel a 10mm přední a zadní panel, kde se mu všechny rozměry slily v jeden jediný 5mm! citace Karel2: "Přečuhující ostré chladiče na všechny strany, příšerná dominanta, pro mne vrchol nevkusu. „Konstruktér“ se asi snažil (?) tuto disproporci zachránit 5 mm silnými AL plechy na zbytek krabice"  Nevím, v čem je Karel2 před p. Křečkem zkušenější a chytřejší kolega, ale to že se hřebíky do elektrických zařízení nestrkají se vštěpuje dětem od chvíle kdy se posadí či lezou po podlaze! Pokud je Karel2 zvyklý strkat hřebíky do konstrukcí HYPA či jiných je jen jeho věc, ale u zesilovačů HQQF musím do dokumentace okamžitě dopsat přímý zákaz strkání všech předmětů, obzvláště kovových, a měl bych snad napsat i speciální varování proti hřebíkům a možnému výskytu osob jako je Karel2!? O rozměrech skříně, její konstrukci, ale i větracích otvorech je více v článku HM/AAA aneb Heavy Metal Audio Analog Amplifier.

 

Závěr

Nick Karel2 a jeho příspěvky na slovanetu byly ústředním motem tohoto článku. Neboť jde o sérii článků se společným názvem Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, je třeba i na tomto příkladu hledat možné otázky a odpovědi. Nick Karel2 pomohl mnohé zodpovědět a to, že lidé se mají chovat jako lidé, nemají být arogantní a sprostí a že výrazy jako "dílo mentálně retardovaného jedince ... vzhledem k jeho postižení" nejsou nejvhodnějšími technickými výrazy. Stejně tak, že jakákoliv kritika bez reálného základu není kritikou, je jen projevem ubohosti a házení špíny, viz nedosednuté kondenzátory a řada dalších věcí, které zde nemělo cenu ani hlouběji rozebírat. Jako například redukce na vstupu, měli si tam strčit pořádnou šňůru a nemuseli používat vachrlatou redukci, či stav odporů v řízení napájení, ano po stovkách zátěžových testu, kde se testovalo až s kapacitami 200mF, vypadají odpory jak vypadají, ale vše přežily a jejich pracovní kapacita je pouze 66mF u dvoutransformátorového provedení pouze 33mF! Bezpečnost a spolehlivost více než vynikající. Také však text nicku Karel2 snahou strkat hřebíky do větracích otvorů, upozornil na nutnost neustále a dokola opakovat že do elektrických zařízení se kovové ani jiné předměty nestrkají, ač je to vštěpováno již batoletem, je vidět, že to někteří nejsou schopni pochopit ani do pozdního věku.

 

 

Tímto děkuji p. Křečkovi za jeho přínos, i když nebyl zrovna takový, jak by mnozí čekali, ale i tak se podařilo na řadu otázek odpovědět a nové vznikly. Na fotografii pořízené p. Křečkem je Prezence zapnut, doufám, že testující neudělali tak triviální chybu, že by testy dělali se zapnutým Presence, aniž by si toho poslechově všimli a hledali chybu tam kde opravdu není. Vysvětlovalo by to i propastný rozdíl mezi naprosto dokonalým poslechem na bednách AQ 125 bez Prezence a naprosto odlišným poslechem s Presence na sloupech VMA-I. Třeba nám k tomu aktéři ještě něco sdělí, napověděla by fotografie z testů, rovněž napoví stav v jakém se HQQF vrátí domů. HQQF odjížděl na cesty se staženým Presence úplně vlevo a přepínačem vypnutý Presence - úplně dolu, na fotografii je přepínač uprostřed - Presence zapnut a jeho nastavení na potenciometru není viditelné.

 

Historie článků Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Diskusní vlákno Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí,

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 14÷15. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 21÷22. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, měření HQQF vs. HYPA

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 11÷22. srpna 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom bez HQQF?

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, víkend 26. srpna

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, poslední srpnový týden.  

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, rekapitulace posledního srpnového týdne

 

Diskuse