Hi-Fi svět

Web převážně vážně nejen o zesilovačích a počítačích.

L

Nejnovější

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení
 

  

Úvod

Tento projekt vznikl z části shodou příznivých okolností a také jsem zužitkoval nasbírané informace a nové podněty v oblasti Hi-Fi reprodukce. Navíc jsem už dva roky skladoval ve skříni jeden kus velmi kvalitního reproduktoru Dynaudio 30W-100, který přímo volal po uvedení do provozu.

Nejdříve jsem určil, jakou ozvučnici chci postavit, jestli uzavřenou nebo typu Bass reflex. Přesto, že není ani v domácích podmínkách obtížné spočítat a naladit bass-reflex, padla nakonec volba na uzavřený typ skříně. Jednak se v uzavřené ozvučnici tento reproduktor hravě dostává na kmitočty pod 30Hz a také má velmi vysokou zatížitelnost, 400W RMS a 1000W Peak a bylo by škoda to nevyužít až nejnižším frekvencím. Je totiž známo, že v oblasti pod rezonančním kmitočtem rychle narůstá výchylka membrány reproduktoru v ozvučnici typu bass reflex a částečně tak omezuje maximální výkon na nejnižších kmitočtech. Kmitočtový průběh je velmi vyrovnaný a SUB vůbec nehučí a neduní, ale to předbíhám.

 

 

 

Ozvučnice

Vnější rozměry skříně jsou 43 x 43 x 60cm.Protože mám docela dost prostoru, volil jsem spíše větší hloubku a zepředu vypadá skříň docela pohledně a nenápadně, vzhledem k průměru reproduktoru 10“.

Skříň je velmi robustní, v podstatě ze dvou částí. Vnitřní plášť část je z dřevotřísky 16mm a celé je to ještě opláštěné dřevotřískou s černým laminem 18mm. Stačilo jen nažehlit hrany a povrchová úprava je velmi hezká. Přední stěna je ukončena zkosením dřevěnou hranou v úhlu 45°. Celá přední plocha je několikrát zatmelena, přebroušena a konečný nátěr je barvou Eternal. Výsledek je velmi čistý černý mat. Stěny vnitřního prostoru jsou polepeny molitanem o tloušťce 3cm.

 

Elektronika je samostatná kapitola

Koncepčně se jedná o SUB pro poslech v bytových podmínkách, avšak s velkou přebuditelností až do hudebního výkonu 500W. Což při RMS 5W zajišťuje přebuditelnost až 20dB. Tímto by i hlasité pasáže měly hrát bez omezení limitací zesilovače. Vše napájí dva transformátory. Jeden hlavní o výkonu 300VA, velmi kvalitní provedení audio v kovovém opláštění a malý 4VA transformátor pro napájení propusti. Propust je koupená v GME a do budoucna ji hodlám nahradit něčím komfortnějším, nicméně zvukově je velmi kvalitní.

Jako koncový zesilovač jsem zvolil zesilovač Federmann QQF-55 KS: Dva moduly zapojené do můstku, s koncovými tranzistory MJ11015, MJ11016 a napájením ± 42VDC, by mohly jít na hudební výkon až k 500W.

Napájecí zdroj je stavebnice firmy Wellman, doplněný o dva další filtrační kondenzátory 10G/50V. Celková Filtrační kapacita je takto 2 x 20G. Napájení propusti zajišťuje stabilizátor s LM317, rovněž na miniaturní destičce od Wellman.

Veškerá elektronika je umístěná na zadním panelu, který tvoří z vnitřní strany lamino deska 18mm a na ní hliníkový plech 4mm x 360 x 360 mm, který slouží jako chladič pro tranzistory a uchycení pro audio vstupy a napájení ze sítě. Komplet zadního panelu je pak přišroubován 8 imbusovými šrouby M6 do zakousavacích matic. Toto uspořádání je velmi praktické, protože jak se později ukázalo, při nutnosti provedení nějakých úprav je demontáž zadní části otázkou 5 minut.

Napájecí transformátory jsou uchyceny na výztužném kříži v centru skříně. I když je prostor zcela uzavřený, ani po několika hodinách provozu, nebyl transformátor přehřát, a měl maximálně do 40°C.

Přiznám se, že po prvním zapojení a prvním poslech jsem byl zklamán a přišlo na řadu měření. Nejdříve jsem změřil napětí na výstupu zesilovače a ukázalo se, že na svorkách je velmi rychlý pokles již od 40Hz. Následným měřením jsem zjistil, že problém není v koncovém zesilovači, ale v propusti. Po konzultaci s panem Federmannem, jsem vyměnil výstupní kondenzátor o hodnotě 470nF za kondenzátor elektrolytický 20µF. Rovněž jsem vyměnil původní IO typu NE5532 za OPA2134.

Nyní byl zvuk zcela o něčem jiném a na elektrické straně šel dolní mezní kmitočet bez poklesu hravě až ke 20Hz.

Následně jsem ještě udělal malou úpravu v Modulech QQF-55 KS, kdy první modul je nastaven na zesílení 40, což zajišťuje plný rozkmit při vstupním napětí 1V. Měřícím CD s úrovní výstupního signálu
-6dB jsem na výstupu pro subwoofer výstupu CD přehrávače Denon naměřil hodnotu kolem 500mV. Pro plnou úroveň by to pak mělo být kolem 1000mV. Druhý modul v můstku má odpor R9 zvýšen na hodnotu 4k7. Původně tam bylo 680Ω, ale při plném rozkmitu by již mohl být tento odpor přetěžován napětím z výstupu prvního modulu můstku QQF-55 KS.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jako finální úprava bylo nastavení dolní propusti. Jelikož nemám nastavení vyvedeno vně SUB, je nastavení provedeno napevno, a to srovnáním s jiným SUB značky KEF model 30B, podle průběhu který jsem změřil v Programu ARTA.

Zvukově SUB doplňuje dva malé satelity 12L s osazením Beyma 5MP60 a T2030. Ve výsledku si zvukově velmi rozumí a zvuk je velmi celistvý, Dynaudio je prostě kvalita.

Zesilovač QQF-55 KS se ukázal být jako velmi dobrá volba, zesilovač má velmi dynamický, čistý a neutrální zvuk s velmi dobrou výkonovou rezervou. Výkonové tranzistory se nehřeji ani při vyšších hlasitostech. Rovněž elektronika je absolutně potichu, žádné zemní smyčky, naprosto žádný brum nebo šum. Ani když přiložím ucho zcela k reproduktoru, tak nic není slyšet. Situace je stejná jak při spojení se zvukovou kartou PC, tak při připojení na výstup CD Denon.
Rovněž propojení modulů QQF-55 KS je zcela bezproblémové a moduly Federmann QQF-55 KS jsou vhodné na realizaci velmi kvalitního zesilovače jak pro zcela začínající amatéry, tak pro pokročilé konstruktéry. Jištění pojistkami je zcela dostačující. Primár transformátoru je jištěn rychlou pojistkou 2,5A a elektrický ráz při zapnutí napájení tlumí termistor. Napájení koncového zesilovače má dvě pomalé pojistky 3,5A. Což by zajistilo trvalé RMS 80W. Transformátor je dimenzován na trvalý výkon 150W a hudební výkon může dosahovat až k 500W. Rovněž nebylo nutno řešit opožděné připojení repro k zesilovači, protože zapnutí a vypnutí nepůsobí žádné zhoupnutí repro, jen je slyšet při zapnutí a vypnutí napájení slabé kliknutí.

 

 

 

 

 

Jak jsem zmínil, SUB by si zasloužil kvalitnější dolní propust a také automatické vypínání napájení hlavního transformátoru, pokud není přítomen signál.

Takže je stále co zlepšovat. Ale o tom, je tento náš koníček.

Vladimír Žinčík

 

Diskuse

 

 

L

Nejnovější

Copyright © 2019 Hi-FI svět. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.

B

Hi-Fi svět - ISSN 1803-733X

Stránky vydává Bohumil Federmann, Kunovice 7, 75644 Loučka, Česká republika, federmann@seznam.cz