Hi-Fi svět

Web převážně vážně nejen o zesilovačích a počítačích.

L

Nejnovější

Topologie Federmann

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení

 

 

Úvod

Text 12 březen 2011   Zesilovače HQQF-55-506W-XX. Zesilovače HQQF-55-506W-5xx již má kus aktivního života za sebou, jeho jak v názvu napovídá poslední číslice, pěti párové verze se více než osvědčily. Optimální pro tuto 5párovou verzi je napájecí napětí 2x43VAC, tedy napětí nepřesahující ±63V na kondenzátorech 2m2/63V či 3m3/63V. Stále větší zájem budí možnost větších napájecích napětí a výkonů, zde se nabízí možnost kondenzátorů 1m/100V a HQQF-55-250 baterie filtračních kondenzátorů.

 

5párová verze je však určena spíše pro výkony do 500W, tedy se nabízí 500W/8Ω, nebo verze můstková. Pro značný zájem zákazníku, kteří upřednostňují verzi jednodeskovou, nemůstkovou je v záloze od samotného počátku nachystána verze 10párová.

 

 

 

 

HQQF-55-506W-10xx

10párová verze zesilovačů řady HQQF-55-506W na jejichž řadu měření, ale i simulací a vzájemného souladu se můžeme podívat v článcích:

 

  

5párová verze zesilovačů řady HQQF-55-506W je špičkovým výrobkem, značně přesahující svými vlastnostmi a zvukem konkurenty ve své třídě s dokonalými vlastnostmi a dobrou reprodukovatelností. Pro precizní a nutný výběr součástek, není určena ve formě stavebnic pro širší veřejnost, krom toho je řada použitých součástek na českém trhy špatně dostupných či vůbec nedostupných. Proto se zesilovače řady HQQF-55-506W dodávají pouze jako osazené moduly či jako součást hotového zesilovače.

  

Zapojení HQQF-55-506W-10

Zapojení 10párové verze zesilovačů řady HQQF-55-506W je téměř identické s 5párovou verzí zesilovačů řady HQQF-55-506W. Drobné úpravy nastaly jen ve vypuštění diody na výstupu OZ, neboť parametry navazujících tranzistorů podléhají přísnému výběru a v současné době tuto ochranu nevyžadují. Další elektricky nevýznamnou změnou je změna připojovacích výkonových konektorů a oddálení pomocného transformátoru od kondenzátorů pomocného napětí, ke které jsem přistoupil z důvodu možnosti použít výkonnější pomocný transformátor, který podepírá napájecí napětí pro budič, budící ne 5 ale 10párů tranzistorů a jehož tepelná ztráta je větší.

 

 

 

Závěr

10párová verze zesilovačů řady HQQF-55-506W s typickým výkonem 100W/pár skýtá možnost výkonu 1kW a pro můstkové zapojení 2kW. Jen připomenu že jde o zesilovače, které je možno zapojit jak se vstupem nesymetrickým, v inverzním či neinverzním režimu, ale také se vstupem symetrickým. Zesilovače řady HQQF-55-506W stačí doplnit o transformátor a můstek, umístit do vhodné skříně, přidat vstupní a výstupní konektory a získáme plně funkční hotový zesilovač.

 

Zesilovače řady HQQF-55-506W je vhodné doplnit o modul HQQF-55-200 inteligentního řízení napájení, případně o Řízené připojování a odpojování reproduktorů HQQF-55-220. Zesilovače HQQF-55-506W-10 se svým typickým výkonem 1000W/4Ω a v můstku až 2000W/4Ω či 2000W/8Ω se stávají nejenom v prostoru střední Evropy naprosto nedostižnými, bez jakékoliv konkurence v cenové kategorii pod půl mil Kč.

  

 

Diskuse

 

 

 

 

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení

 

 

Úvod

Mnoho se toho o měření různých zesilovačů napsalo a mnoho se toho naměřilo, vesměs je mření zatíženo chybou měřícího zařízení, což je většinou zvuková karta počítače. Další značnou chybu zanáší nevhodné pospojování a různé zemní smyčky. Dobrými měřeními se vychvalují zesilovače jako například DPA, HYPA a BV_Audio.

 

Měření

Jak jsem již napsal většina měření je závislá právě od zvukové karty, kterou se měří. Věhlasná zvuková karta Esi@juli je již překonána a dá se dnes pořídit zvuková karta kvalitativně lepší. Při dobře provedeném pospojování, kdy není měření zbytečně rušeno síťovými složkami, se můžeme dostat na následující výsledky.

 

Ukázka měření zesilovače HQQF při jednotlivých kmitočtech

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Ukázka měření zesilovače HQQF při dvojicích kmitočtů

 

 

 

 

 

 

 

 

Závěr

Závěrem snad jen to, že přestože měření touto zvukovou kartou doslova deklasovalo měření věhlasnou Esi@juli stále není dokonalé, stále je v okolí frekvence 25kHz znatelný hrb způsobený samotnou zvukovou kartou. Různé druhy zkreslení zesilovače HQQF v tomto konkrétním provedení se již pohybují v řádu miliontin procenta.

 

 

Další měření:

Hi-Fi zesilovač HQQF finální verze

Zesilovač HQQF-55-506W ULN, simulace vs. realita

Měření zesilovače HQQF-55-506W_ULN, vysoké frekvence

Měření zesilovače HQQF-55-506W-5-1, malé impedance

Měření zesilovače HQQF-55-506W-5-1, výkony a frekvenční rozsahy

Měření zesilovače HQQF-55-506W-5-1, poměr signál šum a výstupní odpor

Měření zesilovače HQQF-55-506W-5-1  

  

Diskuse

  

 

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení

 

Úvod

Jak bylo napsáno v minulém článku, Zesilovač HQQF, lépe řečeno pracovní a testovací prototyp šel do světa na zkušenou. Tímto počinem zorganizovaným p. Křečkem se naskytla možnost poslechu i v končinách Jižních Čech. Výsledek takového putování je však rozporuplný, dle slov p. Křečka: "Dle doporučení moudrých jsem HQQF nejdříve zapojil na staré regálové AQ 125. Vše v pořádku, nic nehoří, nejiskří, nevypíná se, normálně to hraje, zvuk příjemný, daný limity těchto beden. Když už mám AQ zapojené, vyzkoušel jsem na nich i mou sestavu (ala DPA380 + Dispre II). Dostavil se menší šok – při nejlepší snaze HQQF a DD od sebe nerozeznám.". Na jeho mohutných sloupech VMA-I to však znělo jinak. Upozornil jsem, že jde o prototyp s možností využít pouze koncových stupňů, ale při této konfigurace je polarizace výstupních svorek přehozená.

 

Rovněž jsem upozornil, že je třeba poslouchat na hlasitostech umožňujících slyšet celou nahrávku nad prahem slyšení, viz text Jak měřit Hi-Fi zesilovače a jejich pracovní oblast, jen tak se dá seriozně ten či onen zesilovač posuzovat. Pro snadnou orientaci jsou VU_metry, které jsou cejchovány tak, že jejich 0dB odpovídá možnosti vybudit koncový stupeň, při regulátoru hlasitosti naplno, na 100W/4Ω. VU_metry se mohou běžně pohybovat do červeného pole, neměly by však jít častěji, při regulátoru hlasitosti na maximum, za rozsah stupnice, kde již může dojít k limitaci koncového stupně. Při takovém dlouhodobém provozu, se po cca hodině provozu ustálí teplota chladičů na ruce příjemných cca 40°C.

 

 

 

Kartel2 s konkurenční HYPA300

Následného dne se však, vezte nevězte, čirou náhodou objevil u pana Křečka Kartel2 a s konkurenčním a výrazně dražším zesilovačem HYPA300. Když se před více než rokem konaly na Rožnovském Relaxu poslechové tety, kde byly moduly zesilovačů HQQF a další, pan Pavel Macura, jako čestný a rovný muž, ale zároveň zainteresovaný a tudíž ne nestranný, se k poslechu moc nevyjadřoval, stejně jak má maličkost. V případě Nicku Karlel2, tomu však bylo a je přesně naopak. Karel2 se nezmohl na nic jiného než na neznalost či lži a házení špíny!

 

Předpojatost

Hodnotící text začíná slovy: "Můj pohled na tento „zázrak“ (HQQF) je velmi negativní a divím se Křečkovi, že s tím krámem vůbec ztrácí čas. Zvláště po tom všem, co se již okolo toho napsalo". Těžko může být hodnocení objektivní, když něco veřejně hodnotí konkurence, bez jakéhokoliv porovnání s čímkoliv, bez doložení čehokoliv hmatatelného, aby si každý mohl tvrzení sám ověřit! Těžko může být hodnocení objektivní, když se jeho autor ani netají tím, že na základě na netech napsaného dopředu ví, jak to dopadne či dopadnout má!

 

Reproduktorová soustava

Vezmu-li fakt, že ke kvalitnímu poslechu musíme mít kvalitní přenosovou cestu, od zdroje signálu až po reproduktorovou soustavu, poslechovou místnost nevyjímaje. Vzniká zde nezodpovězená otázka, proč prototyp zesilovače HQQF, který má společný zdroj pro oba kanály, v čehož důsledku jsou odstupy síťových složek horší a může být při přiloženém uchu na reproduktor slyšet síťový kmitočet, byl tento kmitočet slyšet z reproduktoru pro střední pásmo! "Citace Karel2: "Připojení na napájení, kontrola bez signálu: slyšitelný brum (50 Hz) ze střeďáků," Jak se tedy může dostat 50Hz se zesilovače přes výhybky do středotónového reproduktoru, aniž by tento kmitočet pronikl do reproduktoru basového, pro tyto kmitočty určeného!

 

Střední výkon a práh slyšení

Vezmu-li fakt, že ke kvalitnímu poslechu musíme mít kvalitní přenosovou cestu, od zdroje signálu až po reproduktorovou soustavu, poslechovou místnost nevyjímaje, k tomu abychom něco slyšeli, musíme ještě zajistit dostatečný vyzářený výkon, i nejslabší pasáže se musí dostat nad práh slyšení. Podíváme-li se na seskupení reproduktorových soustav p. Křečka, je patrné, že jejich vzdálenost je cca 2m, podíváme-li se na výpočty uvedené v článku Jak měřit Hi-Fi zesilovače a jejich pracovní oblast zjistíme, že zesilovač HQQF bude se svým hudebním výkonem přes 300W, tak tak stačit na dynamická rozsah nahrávky 20dB nad středním výkonem a dynamický rozsah 26dB nad středním výkonem bude pro něj již nedosažitelný. Z již uvedeného vyplývá, že se teplota chladičů ustálí na ruce příjemných 40°C, případně o něco výše.

 

  

Citace Karel2: "Chladiče během provozu zcela studené." Odtud je zřejmé, že zesilovač byl provozován i přes mé opakované upozornění, při značně nízkém výstupním výkonu, což v konečném důsledku zapříčinilo, že značná část signálu zůstala pod prahem slyšení! O tomto svědčí i fakt citace Karel2: "Výraznější výšky než zbytek, bez kontroly na osciloskopu vzhledem k provedení si netroufnu hodnotit."  Lidské ucho je na kmitočtech v okolí 2,5kHz výrazně citlivější jak na kmitočtech nízkých, viz článek Fyziologický regulátor hlasitosti. Je neoddiskutovatelné, že s nedostatečným výkonem se  nám budou nízké kmitočty ztrácet jako první, přesně v duchu citovaného textu.

 

 

Vzniká zde další nezodpovězená otázka, proč prototyp zesilovače HQQF byl provozován na velmi malém výkonu, v čehož důsledku zůstala značná část zvuku pod prahem slyšení, když zesilovač disponuje výkonem dostatečným? Přenosovou charakteristiku zesilovače, kontroloval spoluautor zesilovače HYPA p. Čermák, viz článek Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 21÷22. července 2012.

 

Zesilovač HQQF dynamiku věrně kopíruje dle vstupu, obdobně jako zesilovače elektronkové se pak může zdát, že má větší hlasitost. Pokud se hlasitost nastaví dle sluchu, může se stát, že je zesilovač provozován při nižším výkonu než zesilovače, které mají dynamické vlastnosti výrazně horší, v čehož důsledku se dostane část signálu pod práh slyšení a paradoxně pak poslechové hodnocení může dopadnout různě. Proto je u nezkušených posluchačů vhodné hlasitost srovnávat ne poslechem, ale například generátorem při 1kHz, což se zde zjevně taky nestalo.

 

  

Na DiyAudio a jiných webech konkurence nejdříve tvrhí, jak se bude HQQF přehřívat a hořet, konkurence testuje výhradně v limitaci a při poslechu se HQQF nevybudí snad ani na 1% hudebního výkonu, není to divné? HQQF je sice přímý konkurent DPA380, ale přehříváním rozhodně netrpí, ani jiné zvukové efekty jej neprovází, nebylo tedy nutné se striktně držet hlasitosti, kterou je zřejmě omezena DPA380 či jiný zesilovač.

 

 

 

 

 

Hodnocení Karel2 - dílo mentálně retardovaného jedince

Citace Karel2. "dílo mentálně retardovaného jedince ... vzhledem k jeho postižení". Ano i takovými ryze technickými výrazy je charakterizována osobnost skrývající se pod Nickem Karel2, osobnost jež si dovolila hodnotit konkurenční výrobek tak, jak jej hodnotila, osobnost která nerozezná termistor od kondenzátoru, osobnost která neví jak vypadá kondenzátor a chtěla by jej silou zatlačit, přes jeho tomuto bránící mechanické provedení, do plošného spoje. Citace  Karel2: "tak zmršený a odfláknutý návrh DPS jsem snad ještě neviděl. Montáž skoro všech součástek je tak těsná, že nemají mezi sebou žádnou mezeru! Součástky jsou evidentně silou při osazování zatlačovány do DPS mezi ostatní. Elyty se do svých pozic díky tomu ani nevejdou, zůstávají ve vzduchu nad DPS, sevřené mezi ostatní. ... Šasi spojené s ochranným kolíkem, signálová zem spojena se šasím přes kondík."

 

 

 

.

 

 

Do zesilovače HYPA hřebíky snad ano, ale do zesilovače HQQF NE!!!

 Možná se někomu takový nadpis zdá poněkud přitažený za vlasy, ale vězte, že do 4mm větracích otvorů by chytřejší Karel2, který přišel k panu Křečkovi testovat HYPA 300 strkat hřebíky neměl! Citace Karel2: "Za přední a zadní stranou je asi 5 mm mezera přes celou šíři zesilovače. Tudy snadno prostrčíte stopadesátku hřebík přímo k deskám s elektronikou. Naprostá katastrofa, pro mne nepřijatelné!". Je patrné, že Karel2 má zkušenosti s hřebíky, neboť dobře ví, že 150ka má 5mm, ale již nepozná 4mm mezeru a plete si ji s 5mm, stejně tak však neodliší ani 6mm vrchní a spodní panel a 10mm přední a zadní panel, kde se mu všechny rozměry slily v jeden jediný 5mm! citace Karel2: "Přečuhující ostré chladiče na všechny strany, příšerná dominanta, pro mne vrchol nevkusu. „Konstruktér“ se asi snažil (?) tuto disproporci zachránit 5 mm silnými AL plechy na zbytek krabice"  Nevím, v čem je Karel2 před p. Křečkem zkušenější a chytřejší kolega, ale to že se hřebíky do elektrických zařízení nestrkají se vštěpuje dětem od chvíle kdy se posadí či lezou po podlaze! Pokud je Karel2 zvyklý strkat hřebíky do konstrukcí HYPA či jiných je jen jeho věc, ale u zesilovačů HQQF musím do dokumentace okamžitě dopsat přímý zákaz strkání všech předmětů, obzvláště kovových, a měl bych snad napsat i speciální varování proti hřebíkům a možnému výskytu osob jako je Karel2!? O rozměrech skříně, její konstrukci, ale i větracích otvorech je více v článku HM/AAA aneb Heavy Metal Audio Analog Amplifier.

 

Závěr

Nick Karel2 a jeho příspěvky na slovanetu byly ústředním motem tohoto článku. Neboť jde o sérii článků se společným názvem Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, je třeba i na tomto příkladu hledat možné otázky a odpovědi. Nick Karel2 pomohl mnohé zodpovědět a to, že lidé se mají chovat jako lidé, nemají být arogantní a sprostí a že výrazy jako "dílo mentálně retardovaného jedince ... vzhledem k jeho postižení" nejsou nejvhodnějšími technickými výrazy. Stejně tak, že jakákoliv kritika bez reálného základu není kritikou, je jen projevem ubohosti a házení špíny, viz nedosednuté kondenzátory a řada dalších věcí, které zde nemělo cenu ani hlouběji rozebírat. Jako například redukce na vstupu, měli si tam strčit pořádnou šňůru a nemuseli používat vachrlatou redukci, či stav odporů v řízení napájení, ano po stovkách zátěžových testu, kde se testovalo až s kapacitami 200mF, vypadají odpory jak vypadají, ale vše přežily a jejich pracovní kapacita je pouze 66mF u dvoutransformátorového provedení pouze 33mF! Bezpečnost a spolehlivost více než vynikající. Také však text nicku Karel2 snahou strkat hřebíky do větracích otvorů, upozornil na nutnost neustále a dokola opakovat že do elektrických zařízení se kovové ani jiné předměty nestrkají, ač je to vštěpováno již batoletem, je vidět, že to někteří nejsou schopni pochopit ani do pozdního věku.

 

 

Tímto děkuji p. Křečkovi za jeho přínos, i když nebyl zrovna takový, jak by mnozí čekali, ale i tak se podařilo na řadu otázek odpovědět a nové vznikly. Na fotografii pořízené p. Křečkem je Prezence zapnut, doufám, že testující neudělali tak triviální chybu, že by testy dělali se zapnutým Presence, aniž by si toho poslechově všimli a hledali chybu tam kde opravdu není. Vysvětlovalo by to i propastný rozdíl mezi naprosto dokonalým poslechem na bednách AQ 125 bez Prezence a naprosto odlišným poslechem s Presence na sloupech VMA-I. Třeba nám k tomu aktéři ještě něco sdělí, napověděla by fotografie z testů, rovněž napoví stav v jakém se HQQF vrátí domů. HQQF odjížděl na cesty se staženým Presence úplně vlevo a přepínačem vypnutý Presence - úplně dolu, na fotografii je přepínač uprostřed - Presence zapnut a jeho nastavení na potenciometru není viditelné.

 

Historie článků Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Diskusní vlákno Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí,

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 14÷15. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 21÷22. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, měření HQQF vs. HYPA

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 11÷22. srpna 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom bez HQQF?

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, víkend 26. srpna

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, poslední srpnový týden.  

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, rekapitulace posledního srpnového týdne

 

Diskuse 

 

 

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení

 

 

Úvod

Jak bylo napsáno v minulých článcích Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, rekapitulace posledního srpnového týdne a Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, poslední srpnový týden., pracovní a testovací prototyp HQQF byl na zkušenou ve světě a nyní se vrátil zpět, jeho cesta vzedmula vlnu zájmu, ale také trochu větší vlnu nevole a nenávisti. Jen ke škodě věci se někteří dříve či později zaměřili na osobní rovinu, čímž byl menší důraz věnován stránce technické a hlavně poslechu, který by měl být pro zesilovače rozhodující.

  

 

Šok z dokonalosti zvuku HQQF na Tesla AQ125

Pro pana Křečka byl šok s dokonalosti zvuku HQQF na reproduktorových soustavách Tesla AQ125 vystřídán, uspokojením z propadu kvality zvuku na jeho mohutných sloupech VMA-I, obzvláště, když byla jeho domněnka potvrzena a hlavně zdůrazněna Nickem Karel2.

 

   

.
.

 

 

V článku Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, rekapitulace posledního srpnového týdne bylo položeno mnoho otázek, na jejíchž zodpovězení se čekalo. Perys, jako jeden se spokojených majitelů HQQF nechápal, jak mohlo být pásmo nevyrovnané, když právě HQQF se vyznačuje dokonalou vyrovnaností. Naopak Karel2 v tom měl naprosto jasno, jak sám píše "Zvláště po tom všem, co se již okolo toho napsalo.". Prostě bez dostatečných elektrotechnických znalostí, bez znalostí topologie, jen tak na základě internetových tlachů, dopředu velmi přesně věděl, kde má zvuk čekat a test to dle něj jen potvrdil.

 

p. Křeček nekomunikuje

Mezi tím p. Křeček poněkud omezil komunikaci, na emaily neodpovídá vůbec a telefon taky vesměs nezvedá, možnost hledání odpovědi na nevyrovnanost pásma na WMA-I či rozdíly mezi zvukem HQQF na AQ 125 vůči WMA-I se blíži nule. Komunita na slovanetu se vrhá jediným správným směrem, HQQF je špatné!!! Na článek Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, rekapitulace posledního srpnového týdne obsahující jen fakta a řadu nezodpovězených otázek, reaguje p. Křeček na slovanetu, namísto hledání odpovědí, jako na lži.

 

 

 

 

 

 

 

Stále zůstává nezodpovězeno, proč Perys jako spokojený majitel HQQF nevidí žádný důvod rozdílu v pásmech, kdežto Pavel Dudek je třída, kterému je vše jasné a komentovat text Odara není vůbec nutné.

 

HQQF vítězí v dalších testech

Mezi tím co se komunita na slovanetu různě dohadovala, byl zesilovač HQQF ve dvou dalších testech, které jen potvrdily jeho vlastnosti. Testováno bylo proti strojům v cenové kategorii 100tis Kč, na reproduktorových soustavách stejné cenové kategorie. Jména, názvy konkurenčních strojů i lokalita zůstane v anonymitě, aby nedošlo z mé strany k možnému prozrazení kde a u koho bylo testováno.

Snad jen mohu prozradit, že jsem ještě nikdy neviděl tolik vyhozených věhlasných konkurenčních modulů zesilovačů, které byly všechny horší jak stroj proti kterému bylo HQQF testováno a zvítězilo. Výhodou takových testů je naprostá nezaujatost posuzovatelů zvuku, jde o lidi, které neznám či jsem do té doby neznal, tito lidé nemají na mou osobu a tím i zesilovač žádnou vazbu, ale stejně tak nemají žádnou vazbu na konkurenčního konstruktéra, nerozhodují se tedy na základě osobních preferencí k lidem, nerozhodují se ani na základě osobních preferencí k zesilovačům, jejich jediným měřítkem je poslech a zvuk.

 

  

Slovanet napovídá kde hledat odpovědi

Jak čas běží, některé odpovědi na dosud nezodpovězené otázky samy vyplouvají na světlo. U zesilovačů DPA proti nimž bylo HQQF p Křečkem porovnáváno, se odhalují nejenom na stránkách Hi-Fi světa, ale již i na stránkách slovanetu více či méně závažné chyby.

 

  

   

Když se bedna vydaří

Mnozí ani netuší, že správnou odpovědí na nevyváženost pásma u poslechu zesilovače HQQF je samotná reproduktorová soustava, ne však že by si zesilovač HQQF neuměl s takovou bednou poradit. V jednom s mále telefonů s p. Křečkem, kde se mne ptal na jakých reproduktorových soustavách své zesilovače ladím, jsem odpověděl, že neladím,neboť zesilovač musí být naprosto rovný a na zátěži nezávislý, není tudíž nutno cokoliv ladit. V té době mne ani nenapadlo, že "Když se bedna vydaří" můžou se dít divy. 

 

Na úplném počátku stála věta p. Křečka "Dle doporučení moudrých jsem HQQF nejdříve zapojil na staré regálové AQ 125. Vše v pořádku, nic nehoří, nejiskří, nevypíná se, normálně to hraje, zvuk příjemný, daný limity těchto beden. Když už mám AQ zapojené, vyzkoušel jsem na nich i mou sestavu (ala DPA380 + Dispre II). Dostavil se menší šok – při nejlepší snaze HQQF a DD od sebe nerozeznám.". Kdyby se od této věty na slovanetu tak rychle a vítězoslavně s pocitem, že HQQF je konečně hodnoceno jak zaslouží, neutíkalo, možná by se sami dopátrali odpovědi o mnohem dříve, takto bude odpověď zase napsána na tolik nenáviděném Hi-Fi světě. "Dostavil se menší šok – při nejlepší snaze HQQF a DD od sebe nerozeznám", vznikla otázka proč HQQF a DPA nešly na horších bednách rozeznat a proč na výrazně lepších bednách je tomu naopak. Nikdo si však nepoložil otázku, jsou lepší bedny opravdu lepší bedny?

 

Tesla vs. VMA-I

Podívejme se tedy nejenom na zesilovače DPA vs. HQQF, které byly porovnávány, ale podívejme se i na reproduktorové soustavy, které zvuky vyluzovaly. Nemám k dispozici naměřené charakteristiky reproduktorové soustavy Tesla AQ 125, ale nebudou zřejmě horší jak Tesla ARS380. Srovnejme tedy Tesla ARS380 s věhlasnou VMA-I, k tomuto nám opět pomůže samotný slovanet, neboť ve stejné době kdy HQQF bylo testováno proti DPA na reproduktorových soustavách VMA-I, byly tyto reproduktorové soustavy v Hradisti měřeny. Máme jedinečnou možnost se dozvědět, co vlastně p. Křeček a Karel2 poslouchali, o co své závěry s nevyrovnaností pásma u VMA-I opírají, když u Tesla AQ 125 to bylo naprosto jinak.

 

 

  

   

 

Šok, VMA-I chybí basy pod 200Hz?

Pokud pana Křečka jímal šok s nemožnosti rozeznat DPA vs. HQQF na reproduktorových soustavách Tesla AQ 125, copak jej bude jímat, až zjistí, že basy u HQQF nemohly být, neboť jej jeho reproduktorová soustava VMA-I neumí vyzářit! Zde je i částečná odpověď, na mnou položenou otázku, proč byl brum slyšet ve středovém reproduktoru a ne v basovém? Zde je i odpověď, proč bylo pásmo nevyrovnané a bez basů.  Nevím však, co potom slyšel p. Křeček a hlavně zkušenější Karel2, když bylo zapojené DPA!

 

Tesla ARS380 má deklarovanou citlivost ubohých 87dB a rozsah od 30Hz výše, dle naměřeného grafu je patrné, že pokles o -3dB je někde v oblasti 45Hz a na 30Hz je pokles již dvojnásobný, jde o "špatnou" reprobednu, pojďme tedy k reprobednám lepším, jakými jsou či by měly být VMA-I.

 

VMAudio VMA-I nemá nikterak deklarované vlastnosti, ale jak nám samotné měření na otázku vlastností dostatečně odpovídá, přenosové pásmo reproduktorové soustavy začíná na 200Hz, je tedy patrné, že začíná tam kde mnohé reproduktorové soustavy mají již středový reproduktor. Zda jde o nevhodně navrženou výhybku či akustický zkrat nevhodným nátrubkem se nedá jednoznačně určit, ale měření je neoddiskutovatelné.

 

 

 

 

 

 

Závěr

Co říci závěrem, snad jen nesmím zapomenout na měření v Hradisti, že bylo prováděno měření spíše nad 500Hz a v dolním pásmu není natolik přesné a vypovídající, citace: "Přijel jsem asi v 11:00, když už se delší dobu poslouchalo a byla rozjetá nálada, takže byly všichni naladěni na JBL jako referenci. Nezbylo mi pak nic jiného, než se na komentáře nad VMA-I akorát přiblble usmívat. Alespoň, že se to všechno v neděli při měření ukázalo. Možná poučení pro příště alespoň rámcově změřit bedny a akustiku, ať víme v čem posloucháme. Přikládám měření, všechna úplně obyčejná s mikrofonem 1m daleko od bedny v ose, bez odrazů (omezený frekvenční rozsah cca 500 Hz nahoru v bodech). JBL měřená na místě. VMA-II měřená také na místě, ale neuložil jsem si je - měření VMA I a II vytažená z archivu kontrolních výstupních měření (nemám doma 4 m strop takže jsou platná od vyšší frekvence)."  VMA-I ve srovnání s reproduktorovou soustavou JBL je naprosto jasné, že JBL i při tomto měření hrála podstatně níže jak VMA-I a pokles spodního pásma VMA-I je neoddiskutovatelný, stejně jak malá citlivost.

 

 

 

 

Jak je patrné, že každé poslechové testy jsou zatíženy množstvím chyb, nejčastěji posluchačovou předpojatostí a NEnestranností hodnotitele, obzvláště pokud má k některému produktu či jeho autorovi nějaký vztah. Pak se nám může stát, že nevíme co je pravda a co jen vysněnost, co bychom chtěli slyšet, zrak doplňuje sluchový vjem a najednou, jakoby slyšíme něco jiného, než jsme chtěli slyšet a mozek to vědomě či podvědomě dostává do očekávané výsledkové podoby. Zřejmě bude ještě mnoho různých testů a není vyloučeno, že se někdy dočkáme i slepých testů, na které jsem s HQQF připraven.

 

Citlivost reproduktorových soustav VMA-I na úrovni cca 83dB je však hodně malá, neřku-li ubohá. Vzpomenu-li na své testování v HornStudiu, kde jsou soustavy s citlivostí až o 30dB větší, což znamená že na stejný akustický tlak či hlasitost, postačí zesilovač s tisíckráte menším výkonem, pak vyvstává další otázka, kolik výkonu potřebuji na provoz reproduktorových soustav VMA-I a zjistím, že na poslechovou místnost o rozteči soustav cca 2m potřebuji, pro vytvoření stejného středního akustického tlaku, při jakém byla nahrávka pořízena - 90dB, střední výkon 2x10W, pro přenesení špiček +26dB nad středním výkonem, které jsou u starých Vinylových nahrávek zcela běžné, potřebuji neuvěřitelných 2x4000W.

 

Jak je patrné chybí nám více jak 10dB výkonu, které hravě doženeme zesilovačem o výkonu 2x4kW nebo zmenšením rozměrů poslechového prostoru. Pro optimální poslech reproduktorových soustav VMA-I na zesilovači s hudebním výkonem 200÷300W potřebujeme poslechový trojúhelník soustava-hlava posluchače-soustava o hraně cca 50cm!?

    

Historie článků Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Diskusní vlákno Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí,

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 14÷15. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 21÷22. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, měření HQQF vs. HYPA

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 11÷22. srpna 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom bez HQQF?

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, víkend 26. srpna

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, poslední srpnový týden. 

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, první záříový týden  

    

 

 

Diskuse 

 

 

 

Neaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnoceníNeaktivní hodnocení

 

 

Úvod

Jak se stalo poslední měsíce zvykem, zesilovač HQQF Topologie Federmann je postupně podrobován řadě srovnání s jinými více či méně věhlasnými stroji a přístroji. Srovnávání vyvolává stále více otázek, na které mnozí stále marně hledají odpovědi. Nebylo a není tomu jinak ani poslední srpnový týden, kdy šel zesilovač HQQF Topologie Federmann na zkušenou do světa.

 

 

 

Na slovanetu můžeme sledovat první dojmy z nezávislého testování zesilovače HQQF Topologie Federmann. Výsledný zvuk je tvořen celým akustickým řetězcem, od záznamového media, přes přehrávač, předzesilovač, zesilovač a v neposlední míře reproduktorové soustavy a poslechovou místnost. Rovněž musíme vzít v potaz posluchačovy návyky, jeho vkus a další neuvedené vlivy.

 

Zdeněk Richtr alias Křeček na sebe vzal velkou zodpovědnost, neboť se vždy najde více než dost těch, kteří budou jeho práci a výsledky testů znevažovat, byť by byly jakékoliv. Ostatně samotný průběh diskuse od prvopočátku tomu napovídá, značná část příspěvků míří pouze do osobní roviny nemá s poslechovými testy a jeho výsledky nic společného.

 

 

 

 

Testovací prototyp zesilovače HQQF

Zde je nutno si uvědomit, že nejde o finální výrobek, ale testovací prototyp, jehož účelem bylo ověřit řadu výrobních technologii, potřebných pro výrobu finálních výrobků. Dále testovací prototyp zesilovače HQQF slouží k poslechovým testům a ověření potřeb a nároků potenciálních uživatelů, neboť zesilovače HQQF jsou určeny výhradně pro zakázkovou výrobu a každý kus je originál uzpůsobený potřebám jeho budoucího majitele.

 

 

 

 

První dojmy z testů zesilovače HQQF

Měl bych napsat výsledky, ale raději jsem volil příhodnější slova, kterými mohou být první dojmy a slovo první? to má taky svůj význam, neboť lze předpokládat, že testy budou pár dnů pokračovat a že se jich zúčastní i další posluchači a hodnotitelé, čímž by byl výsledek komplexnější.

 

Mechanická konstrukce

Zde je na první pohled patrné, že Federmannova technologie HM/AAA aneb Heavy Metal Audio Analog Amplifier nese své ovoce. Velmi pevná kompaktní skříň, velmi dobře chrání konektory a ovládací prvky předního panelu, ve výrobní verzi i panelu zadního, ale hlavně si velmi dobře poradí s odvodem tepla, zesilovač je oproti konkurenčním zesilovačům o mnoho chladnější, proto mají polovodiče mnohem lepší pracovní podmínky a mnohem větší životnost.

 

Poslech

Zde je na první pohled dost nesrovnalostí, jako například, že poslech přes předzesilovač má lepší zvuk než samotný konec, přičemž každý prvek může signál od originálu jen oddálit a zhoršit. Kdyby byl předzesilovač naprosto ideální, pak by musel být jeho zvuk v nejlepším případě identický, nikoliv lepší. Vysvětlení může být hned několik, například že si posluchač zvykl na jistý druh zkreslení a pokud jej v signále neslyší považuje to za chybu. Zarážející věc jsou i úplně chladné chladiče. Zesilovač je sice konstruován, tak aby jeho provozní teplota byla dostatečné nízká, ale u všech předchozích testů, kde si uživatelé sami nastavovali hlasitost, byly nejteplejší místa skříně, chladiče ohřáté na pracovní teplotu až ke 40°C. Z teploty chladičů lze usuzovat, že výkon dodávaný do reproduktorových soustav, byl jen řádu desítek mW, tedy pro kvalitní poslech velmi malý a značná část nástrojů skončila pod prahem slyšení, nelze se tedy divit, že poslech byl jaký byl.

  

Další významnými nesrovnalostmi je pocit, že zesilovač má zvýrazněné okraje pásma a současně v poslechu, jako by byla spodní část pásma potlačena, k tomu pocit ozvěny či echa. Zde jde o technicky si odporující pocity u kterých je třeba hledat příčinu jinde, od návyků, zvyků a vkusu posluchače, přes vlastnosti přenosové soustavy a poslechové místnosti, ale také v mnohem triviálnějších věcech na které se řadu let zapomíná a tím je rozmístění a fázování reproduktorových soustav.

 

Rozmístění a fázování reproduktorových soustav

Rozmístění a fázování reproduktorových soustav je zdánlivě triviální záležitost, kterou dnes nemá cenu řešit, Každý používá konektory RCA, kde je pravý kanál označen červeně a ostatní je zdánlivě samozřejmost. Většina zesilovačů udělá dostatečný kravál a polarita reproduktorové soustavy se moc nepozná.

 

Pokud se začneme dostávat do opravdového Hi-Fi prostředí, pak je snaha aby zvuk byl věrnou kopii originálu a začne nám hrát roli absolutně vše. Pravý kanál musí být pravý a rána do bubnu musí začínat výchylkou reproduktoru směrem k posluchači, nikoliv naopak, tedy od něj, čím kvalitnější zesilovač, tím bude ve fázování reproduktorů větší rozdíl. Testovací prototyp zesilovače HQQF je zapojen jako invertující a to jak předzesilovač, tak koncový stupeň. Použijeme-li i předzesilovač, pak na výstupu bude 2 x obrácený signál, tedy ve fázi, pokud využijeme jen koncový stupeň, pak na výstupu dostaneme pouze 1 x otočený signál a musíme obrátit i polarizaci reproduktorů. Je třeba si uvědomit, že jde o testovací prototyp zesilovače HQQF, u finálních verzí budou tyto možnosti jinak.

 

Pokud u jiných zesilovačů polarizace nehrála roli, u zesilovačů HQQF je tato role velmi významná, proto je přinejmenším vhodné polarizaci překontrolovat. Velmi jednoduchá kontrola spočívá v tom, že se na vstup zesilovače připojí ss signál, například tužková baterie a v okamžiku připojení se musí pohnout membrána basového reproduktoru směrem dopředu, nikoliv dozadu a naopak. Teprve pokud jsme si jistí že pravý reproduktor je opravdu připojen k pravému kanálu a kladné napětí pohybuje membránami reproduktorů směrem dopředu, tedy k posluchači, můžeme si být jistí, že je to zapojeno správně.

 

Závěr

Pokud nemáme správnou polarizaci reproduktorů, je to něco, jako bychom seděli ke zdroji signálu zády, jako bychom místo fouknutí, vzduch nasáli, zhorší se prostorová orientace a výrazně se omezí nástupy jednotlivých nástrojů, neboť k posluchači se dostává až druhá půlvlna a první jakoby odražená od vnitřního prostoru reproduktorové soustavy. Čím věrnější zesilovač budeme testovat, tím větších rozdílu se dopátráme, a právě touto chybou může být zatížen současný výsledek poslechového testu. Vyčkejme tedy kontroly fázování a dalších testu, třeba nám Zdeněk Richtr alias Křeček brzy prozradí více, včetně vlivu polarizace reproduktorů. Proto ještě jednou zopakuji, že polarizace přes celý zesilovač je jiná než přes samotné koncové stupně!  Při provozu přes samotné koncové stupně je třeba reproduktory obrátit! Z provedených testů není tento krok patrný.

  

Většina příspěvků je však věnována osobním útokům, ty je třeba přehlížet, nestojí za pozornost, jak bylo již dávno napsáno v článku Troll na českém a slovenském internetu a dalších, byť by byly sebeurážlivější, jinak se vlákno dokonale rozbije a k žádnému výsledku se nedojde. Toliko rada pro diskutující na téma Zesilovač HQQF (Federmann) slovanetu.

 

Historie článků Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Diskusní vlákno Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí,

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 14÷15. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 21÷22. července 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, měření HQQF vs. HYPA

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí 11÷22. srpna 2012

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, Hradiste pod Vratnom bez HQQF?

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, víkend 26. srpna

Tranzistorový zvuk, čas otázek a odpovědí, poslední srpnový týden.

 

Diskuse 

 

 

 

 

L

Nejnovější

Copyright © 2019 Hi-FI svět. Všechna práva vyhrazena.
Joomla! je svobodný software vydaný pod licencí GNU General Public License.

B

Hi-Fi svět - ISSN 1803-733X

Stránky vydává Bohumil Federmann, Kunovice 7, 75644 Loučka, Česká republika, federmann@seznam.cz